Träna inte för mycket

Är man förtjust i att träna är det väldigt lätt att nästan bli helt uppslukad av sina aktiviteter. Löpning ger en mycket speciell kick som kan liknas vid sprudlande glädje, styrketräning ger en snygg siluett och crossfit får en att känna sig som en superhjälte och ger en enorm kick åt självförtroendet. Det är därför lätt att träna alldeles för mycket, och tyvärr kan det leda till allvarliga skador och hälsoproblem.

De flesta som tränar på gym vet om att man alltid bör låta de muskelgrupper man precis tränat få vila i ungefär 48 timmar till nästa pass, men det är inte alla som förstår varför. Man kanske tror att det helt enkelt handlar om att musklerna blir lite trötta och kämpar på i tron att det skall ge bättre resultat. Detta är inte bara fel, utan gör att man bryter ner sin kropp successivt och det kan leda till allt från trötthet till permanenta skador.

Muskler byggs med vila

Kroppen är fantastisk på att anpassa sig efter olika förhållanden. Lyfter man tunga vikter skapas små bristningar i musklernas fibrer, och det uppfattar kroppen som en skada. Genast sätts en enorm återhämtningsprocess igång och cellerna lagar inte bara bristningarna utan ser dessutom till att bygga upp dem lite extra för att undvika upprepad skada. Lyfter man då ännu tyngre blir det återigen bristningar, och reparationen ännu starkare nästa gång och så vidare. Det är under viloperioderna som dessa “byggnadsprojekt” pågår och om man lyfter tungt medan de fortfarande pågår motverkar man återupphämtningen. Det är som att slå undan alla ställningar medan man håller på att renovera ett hus; istället för att bättra på huset måste man i stället försöka få upp ställningarna igen.

Se därför alltid till att träna helt olika muskelpartier på olika dagar, och ge dig själv minst en vilodag i veckan. Det kommer din kropp att tacka dig för!