Rumpa och lår

För många kvinnor är ett av målen med träning på gym att få en snygg, rund rumpa och välformade lår att komplettera den med. För närvarade är det extremt hett med rumpor, och kändisar som Jennifer Lopez och Kim Kardashian har bidragit till den uppmärksamhet som ges åt kvinnobakar. Där de en gång i tiden anklagades för att vara överviktiga och att de borde göra något åt saken gav dessa tuffa tjejer fingret åt media och valde att vara precis så kurviga som de ville!

Det finns massor av bra övningar för att uppnå fantastiska resultat med sina lår och rumpor, men det krävs en hel del tålamod och ett bra träningsschema. Som med allt i livet så får man vänta på det goda men kommer, det gör det!

Tungt, tungt, tungt

För att få en vältränad rumpa och snygga lår gäller det att satsa på tunga vikter när man tränar. Hellre 8 rep med 70kg än 20 med 30! Ju tyngre man lyfter desto mer ökar musklernas volym, och då sätesmusklerna är stora krävs rejäla vikter för att resultaten skall synas. Konditionsträning och lättare vikter ger däremot ett slankare resultat, och är bättre för dem som vill ha ett mindre omfång i stället.

Avsluta gärna ett tyngre pass med 10-15 minuter HIIT träning, där man förvisso får upp ett rejält flås men inte bryter ner musklerna, vilket man gör vid vanlig konditionsträning. Ett bra sätt att göra det på är att springa eller cykla omväxlande lugnt och intensivt var 30:e sekund, och på så sätt förlänger man fettförbränningen efter passet.

Den bistra sanningen

För att musklerna och deras konturer verkligen skall synas gäller det också att man inte har för mycket kroppsfett, då det döljer resultaten man uppnår. Var därför noga med att hitta en bra balans i kosten, där du äter tillräckligt för uppbyggandet men inte så mycket att du får ökade mängder kroppsfett.