Det farliga bukfettet

Det berömda sex-packet är den muskelgrupp som löper vertikalt utmed vår mage och som på läkarspråk kallas för rectus abdominis. Gruppen sitter mellan bäckenbenet och de lägre revbenen och om man är riktigt vältränad ser den ut som två rader av små fyrkanter eller ovaler, ungefär som ett sexpack öl om man tittar på det ovanifrån, därav smeknamnet. Det är framförallt män som brukar vilja eftersträva ett riktigt synbart sexpack, men även kvinnor gillar att ha vältränade magmuskler, och av kroppens alla delar brukar just det partiet räknas som en erogen zon, både hos innehavaren och betraktaren!

Anledningen till att man bör fokusera på sin midja och mage har dock inte enbart med styrka och estetik att göra, utan även av mycket allvarliga hälsoskäl. Om man har lagt på sig mycket kroppsfett runt just det partiet av kroppen kan det leda till allvarliga sjukdomar som diabetes och hjärtproblem och är alltså ett område man bör ge extra mycket uppmärksamhet.

Varför är bukfettet farligt?

Alla människor har olika kroppstyper och det inkluderar var någonstans man har anlag att lägga på sig extra fettdepåer. Är man till exempel päronformad hamnar extrakilona på höfter och rumpa, medan midjan förblir smal, medan en äppelformad person har raka höfter och armar med mycket vikt runt midjan. Anledningen till att just bukfettet är så farligt är att det lägger sig runt flera av kroppens vitala organ, som mage, tarmar och lever och fettet läcker in i blodomloppet. Då organen får svårare att jobba med fett omkring sig får man till exempel nedsatt insulinproduktion, vilket kan leda till diabetes.

Hur blir man av med det?

Eftersom man varken kan punktbanta eller punktträna så bör man attackera problemet från två håll; dels genom att dra in på kaloriintaget och dels genom att träna både styrka och kondition. Flåsträningen ger tillfälligt höjd ämnesomsättning medan styrketräning en mer långvarig effekt. Efter bara ett par månader syns de första resultaten och dessutom blir man friskare.