Den viktiga core-träningen

När man tränar på ett gym så gör man oftast det för att få en starkare fysik och ett snyggare yttre. För många är det också ett rent nöje och ett kul sätt att umgås med kompisarna på. Vissa ser det som en hel livsstil och spenderar en mycket stor del av sin tid på att träna, att läsa om träning och att lära sig nya tricks och metoder. Tränings-vloggar är idag populärare än någonsin och de handlar sällan enbart om vilka övningar man skall göra, utan också om vad man skall äta, hur man skall sköta sitt allmänna utseende och hur man bygger upp sitt självförtroende.

Mitt i allt detta blir det lätt att man glömmer en av de absolut viktigaste aspekterna av träningen, och den är att förebygga skador. Med de stillasittande liv som den moderna människan har hör saker som axelvärk, ryggskott och slitna leder till de vanligaste hälsoproblemen och vad många inte inser är att de ofta kan förebyggas med hjälp av en bra träningsrutin.

Satsa på core

Att träna core innebär att man satsar på mitten av sin kropp, det vill säga mage, midja och rygg. Genom att få en stark mitt får man inte bara en bra allmänträning, utan en förbättrad hållning och en slags naturlig korsett som håller allt på plats och stöttar upp kroppen i alla lägen. Har man en stark core kan man se fram emot resultat långt in i framtiden.

En bra rutin för core-träning är att göra olika typer av situps för både mag- och midjemuskler, liksom superman övningar där man låter den nedre delen av ryggen få jobba. Se partiet som ett brett bälte som man långsamt arbetar sig runt. Har man tid kan man också komplettera med rygg- och rumpövningar som en naturlig fortsättning, men det går också bra att satsa på dessa partier vid andra träningstillfällen.