Fördelar med gruppträning

En av de vanligaste anledningarna till att människor slutar träna, trots initiala ambitioner och inhandlade sportkläder, är att motivationen brister. Särskilt om man inte har tränat på länge, eller kanske aldrig har gjort det, så händer det att man ställer alldeles för höga förväntningar på sig själv och vilka resultat man vill uppnå. Det sägs att man behöver träna mellan en till tre månader innan man verkligen får in rutinen i blodet, och det är först då som man börjar uppleva de där härliga kickarna som alla träningsentusiaster pratar om.

Bland de många knepen att hålla motivationen uppe hör att hitta en grupp människor att träna med, gärna vänner eller kollegor, som är lika sugna på att komma i form som en själv. Det här fungerar på flera plan, då man dels tycker att det är ett kul sätt att umgås på, gärna vill visa sig vara duktig och framförallt inte vill vara den som “bangar” i gruppen.

Olika former av gruppträning

På ett gym finns det flera gruppaktiviteter som man kan syssla med, och till dem hör regelrätta pass, till exempel zumba eller bodypump, gruppträning med en PT som inte bara instruerar i olika övningar utan dessutom kan skräddarsy varje enskild gruppmedlems behov liksom heja på när det tar emot lite. Man kan också välja att helt enkelt styrketräna i samma lokal, och det är alltid motiverande när de andra gruppmedlemmarna hjälper till och pushar på.

För det lilla extra

Som grupp kan man införa ett kul poängsystem eller tävlingsmoment där man hittar på roliga aktiviteter eller priser för den som är månadens vinnare. Den som gått ner i vikt minst kan få en biobiljett, den som lyft tyngst en bok och den som varit mest entusiastisk en värdecheck. Variationer finns det gott om och det viktigaste är att man med sina vänners hjälp kan hålla igång regelbundet och kontinuerligt.